Inklusion af elever med autisme og ADHD i skoleidrætten - er det muligt?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

24 Downloads (Pure)

Abstract

Baggrund: Flere elever med diagnoser inden for autisme og ADHD er blevet inkluderet i folkeskolen i Danmark siden 2012. Folkeskolereformen fra 2014 har øget fokus på bevægelse og fysisk aktivitet, med henblik på at fremme elevernes sundhed og akademiske læring (EVA, 2014). Elever med autisme og ADHD har en udviklingsforstyrrelse, der ofte påvirker deres sociale kommunikation, kognition og motorik (Harvey & Reid, 2003). Deres trivsel og deltagelsesgrad i skolen er generelt mindre end deres jævnaldrende uden diagnoser (Christensen & Nielsen, 2015), og målgruppen synes svær at inkludere. Det betyder, at elever med autisme og ADHDs forudsætninger for at deltage og blive inkluderet i skolens bevægelsesaktiviteter og idrætstimer udfordres, hvilket kan påvirke deres sundhed negativt (Baerg, 2011; Pan, Schien-Yu, 2011). Derfor er forskningsspørgsmålet: Hvad muliggør og begrænser en inkluderende proces for børn med autisme og ADHD i skoleidrætten? Teoretisk ramme og metode: I undersøgelsen indgår 11 elever med autisme eller ADHD fra to forskellige skoler i Aalborg Kommune. Der anvendes en proces-sociologisk metodologi (Baur & Ernst, 2011). Til de makrosociologiske analyser inddrages dokumenter om mål for idrætsfaget i folkeskolen og inklusionsindsatsen lokalt. De mikrosociologiske analyser baseres på deltagende observationer i 45 idrætstimer af fokuselevernes interaktion og deltagelse, fire fokusgruppeinterviews af idrætslærerne, 11 individuelle interviews af eleverne, skolelederne og den pædagogisk konsulent i Aalborg Kommune, samt Social Network Analysis for at vurdere elevernes sociale status i idrætstimerne. Empirien er indsamlet i 2015 og analyseres ud fra processociolog Norbert Elias teorier om The Civilizing process (1994) og The Established and Outsiders (1994) og mikrosociolog Erving Goffmans teorier om Stigma (2014) og Hverdagslivets rollespil (2014). Hovedresultater og konklusioner: De igangværende analyser tyder på, at størrelsen af den sociale enhed og holddannelsen i idrætstimerne har stor indflydelse på den inkluderende proces. Idrætslærernes undervisningsmæssige og skolens organisatoriske rammer har også indflydelse på inkluderingsprocessen. Yderligere har elevernes sociale status i klassen, og deres evne til at udøve en ”civiliseret adfærd” betydning for, om elever med autisme eller ADHD bliver inkluderet i idrætstimerne. Betydning for: Skal elever med autisme/ADHD inkluderes i idrætssammenhænge, skal der øget fokus fra skolens og idrætslærernes side på struktur, forudsigelighed og elevernes forudsætninger.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato23 aug. 2017
Antal sider1
StatusUdgivet - 23 aug. 2017
BegivenhedNordisk Folkesundhedskonference: Folkesundhedsarbejdet i velfærdssamfund under forandring - Aalborg Kultur- og konferencecenter, Aalborg, Danmark
Varighed: 23 aug. 201725 aug. 2017
Konferencens nummer: 12
http://www.nordiskfolkesundhedskonference.dk/

Konference

KonferenceNordisk Folkesundhedskonference
Nummer12
LokationAalborg Kultur- og konferencecenter
LandDanmark
ByAalborg
Periode23/08/1725/08/17
Internetadresse

Emneord

  • fysioterapi

Citationsformater