Inklusion i dagtilbud

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

50 Downloads (Pure)

Abstract

Inspirationsmaterialet har fire dele:
Del I: Teoretisk fundament indeholder en beskrivelse af relevante videnskabelige og teoretiske betragtninger i relation til en inkluderende pædagogisk praksis. Indledningsvist defineres begrebet udsatte børn, dernæst begreberne social ulighed, social arv og social inklusion. Herefter redegøres for de forhold og omstændigheder, som for det første er afgørende for, hvorledes individet agerer i praksis, og for det andet er medvirkende til skabelse af social ulighed. Endelig præsenteres den sociale lærings- og identitetsteori, som, sammen med det foregående, resulterer i formulering af en række eksemplariske pædagogiske principper for en inkluderende pædagogisk praksis.

Del II: Redskabskasse er praktisk funderet og indeholder beskrivelser af de modeller og værktøjer, der blev præsenteret på kurset. Samtlige model- og værktøjspræsentationer følges op af læringshistorier. Disse læringshistorier blev fortalt af kursusdeltagerne på kurset ”Inklusion i dagtilbud” på tredje kursusdag og er eksempler på, hvorledes deltagerne omsatte den teoretiske viden til praksis.
Det skal nævnes, at de præsenterede læringshistorier kun er et udsnit af mange fantastiske historier, som blev fortalt, og at det af pladshensyn desværre ikke har været muligt at bringe dem alle.

Del III: Pædagogisk systematik omhandler udarbejdelse af den pædagogiske læreplan samt udarbejdelse af handleplaner for arbejdet med udsatte børn. Der redegøres for væsentligheden af en systematisk praksis i daginstitutionen, og der præsenteres en række modeller, som kan anvendes til at skabe systematik.

Del IV: Evaluering og implementering viser, hvorledes daginstitutionerne kan arbejde med systematisk evaluering samt hvilke forhold, der må anses som relevante, når en ny praksis skal implementeres.

Inspirationsmaterialet afsluttes med en oversigt over udviklede og anvendte modeller; benævnt pegeplader. Pegepladerne er et hjælpeværktøj, der kan bruges, når pædagogiske principper og aktiviteter skal vælges, identificeres og/eller analyseres.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedHaderslev
ForlagUC SYD
Antal sider74
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • dagtilbud
  • pædagogik
  • inklusion

Citationsformater