Inklusion i dagtilbud - en undersøgelse af inklusions- og eksklusionsprocesser i børnefællesskaber

Torben Næsby, Birgitte Skov Pedersen, Anna Ørnemose Rasmussen, Brit Gro-Nielsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

På baggrund af et pilotprojekt med analyser af videooptagelser i et dagtilbud udvikles en model for analyse af inklusion og eksklusion. Modellen kan anvendes som observations-, analyse- og evalueringsredskab, der undersøger læringsmiljøet og børnefællesskaberne i dagtilbud, og hvilke inklusions- og eksklusionsprocesser der kan iagttages i pædagogisk praksis. Hvad enten børnene leger alene, med andre børn eller med en voksen, er de i reglen inkluderet fysisk, men ikke altid socialt eller psykisk. Artiklen demonstrerer, hvordan praksis kan analyseres med det formål at kvalificere og systematisere arbejdet med at inkludere alle børnene i fællesskaber. Resultater fra et pilotprojekt viser bl.a., hvordan børn har strategier for at blive en del af børnefællesskabet eller en voksenledet leg, og hvordan et barn, der tilsyneladende går rundt alene, ikke er ekskluderet, men interagerer med det fysiske læringsmiljø.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
Udgave nummer32
Sider (fra-til)18-33
Antal sider16
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 25 aug. 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • Inklusion i dagtilbud
  • Leg
  • Proceskvalitet
  • Sense of belonging
  • Sense of place
  • becoming
  • belonging
  • børnefællesskaber
  • fysisk inklusion
  • mental inklusion
  • social inklusion
  • trivsel
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Evaluering
  • Go-Pro
  • Videoobservation
  • inklusionsmatrice
  • kvalitativ forskning
  • observation

Citationsformater