Inklusion – muligheder og begrænsninger for deltagelse belyst gennem børns perspektiver på deres skoleliv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Nærværende artikel er en sammenskrivning af centrale analytiske pointer fra min afhandling "Inklusion - muligheder og begrænsninger for deltagelse belyst gennem et børneperspektiv" med henblik på at tydeliggøre afhandlingens vidensbidrag. Artiklen rummer en præsentation af hovedpointer og en præcisering af de teoretiske begreber, der har haft betydning for min tilgang og mit analytiske fokus. Med afsæt i analyser af børns deltagelsesmuligheder knyttet til situerede samspil og skolens institutionelle betingelser bidrager artiklen med forståelser af inklusion som et spørgsmål om at udvikle fælles rådighed i en modsigelsesfuld skolepraksis. Det modsigelsesfulde knytter sig til, at skolens opgave både er at kvalificere optimalt og behandle lige, samt at individualisere og skabe fællesskaber blandt eleverne. En af artiklens centrale pointer er, at skoler har forskellige betingelser for at håndtere skolens modsigelsesfulde opgave og arbejde med de situationer, hvor børn kommer i vanskeligheder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordiske udkast
Vol/bind46
Udgave nummer1
Sider (fra-til)21-37
Antal sider17
ISSN1396-3953
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater