Projekter pr. år
Abstract
I skolers praksis skabes implicit, ubevidst og over tid billeder og forståelser af den ideale elev, og alle elever kategoriseres ud fra dette billede som enten normale eller afvigende. Det viser et internationalt forskningsreview gennemført med det formål at finde frem til national og international forskning, der udforsker skolers praksis som en social praksis, der etablerer sig gennem både inklusions- og eksklusionsprocesser. Elever, der identificeres som afvigende, opleves generelt som problemskabende, og elevers forskellighed synes således ikke forstået og håndteret som netop forskelligheder, der udgør en naturlig del af den sociale praksis, og som er både forventelig, ønsket og en styrke, som målet om den inkluderende skole fordrer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Folkeskolen |
Sider (fra-til) | 36-39 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 0015-5837 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- inklusion
- Skoler, fag og institutioner
- pædagogisk praksis
- folkeskolen
- eksklusion
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Approaching Inclusion A
Schmidt, M. C. S. (Projektleder), Hansen, J. H. (Projektleder), Jensen, C. R. (Projektleder), Schmidt, M. C. S. (Projektleder), Molbæk, M. (Projektleder), Hansen, J. H. (Projektleder), Jensen, C. R. (Projektleder), Schmidt, M. C. S. (Projektleder) & Molbæk, M. (Projektleder)
01/01/16 → 31/12/19
Projekter: Projekt › Forskning
Fil