Inklusion og udsathed: og deres bidrag til et nuancerende professionssprog

Mette Molbæk, Anne Marie Anker Villumsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel analyserer og diskuterer vi, hvordan professionsforskning om inklusion og udsathed kan bidrage til et mere nuancerende professionssprog om børns trivsel. Vi undersøger centrale forståelser inden for inklusion og udsathed samt deres betydning for professionssproget, dvs. for måden, de professionelle forstår og arbejder med børns trivsel på. Vi argumenterer for, at begge vidensfelter med fordel kan inddrage hinandens sprog og primære fokus, så det bliver muligt sammen med børn og forældre at samles om den fælles opgave, det er, at understøtte alle børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Udgave nummer28
Sider (fra-til)36-44
Antal sider9
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • inklusion
  • udsatte børn
  • professionsuddannelser

Citationsformater