Inklusion - sådan kan det gøres!

Ulla Pedersen, Anette Schulz

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I kapitlet inddrages forfatternes erfaringer fra en række projekter i den pædagogiske profession, hvor målet har været at fremme inkluderende læringsmiljøer og lige deltagelsesbetingelser for alle børn. Forfatterne betoner deltagelse som den væsentligste forudsætning for social inklusion og redegør for, hvordan pædagoger helt konkret kan arbejde med social inklusion og læringsfællesskaber i institutionen med henblik på udvikling af eksisterende pædagogisk praksis. Forfatterne inddrager aspekter i forhold til henholdsvis en fejlfinderkultur og en ressourcekultur, som har afgørende betydning for, hvordan den enkelte institutions kultur enten fremmer eller hæmmer børns ligeværdige og aktive deltagelse i fællesskabet.
OriginalsprogDansk
TitelMorgendagens pædagoger : grundlæggende viden og færdigheder
RedaktørerAnja Kastrup Jensen
Antal sider16
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2014
Sider87-102
ISBN (Trykt)978-87-113-5471-1
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • inklusion

Citationsformater