Abstract
I kapitlet inddrages forfatternes erfaringer fra en række projekter i den pædagogiske profession, hvor målet har været at fremme inkluderende læringsmiljøer og lige deltagelsesbetingelser for alle børn. Forfatterne betoner deltagelse som den væsentligste forudsætning for social inklusion og redegør for, hvordan pædagoger helt konkret kan arbejde med social inklusion og læringsfællesskaber i institutionen med henblik på udvikling af eksisterende pædagogisk praksis. Forfatterne inddrager aspekter i forhold til henholdsvis en fejlfinderkultur og en ressourcekultur, som har afgørende betydning for, hvordan den enkelte institutions kultur enten fremmer eller hæmmer børns ligeværdige og aktive deltagelse i fællesskabet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Morgendagens pædagoger : grundlæggende viden og færdigheder |
Redaktører | Anja Kastrup Jensen |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2014 |
Sider | 87-102 |
ISBN (Trykt) | 978-87-113-5471-1 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- inklusion