Inklusions- og eksklusionsprocesser i leg

Janne Hedegaard Hansen, Helle Marie Skovbjerg, Anne-Lene Sand, Jens-Ole Jensen, Hanne Hede Jørgensen, Andreas Lieberoth

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I forskningsprojektet ’Må jeg være med’ (Skovbjerg, Hansen, Sand, Jensen, Lieberoth, Lehrman og Jørgensen, 2022) har vi som en del af projektet udforsket, hvordan pædagoger håndterer inklusions- og eksklusionsprocesser i relation til leg, samt hvilken betydning pædagogers håndtering af disse processer har for børns mulighed for deltagelse i leg. Artiklens analyser viser, at pædagogers håndtering af inklusions- og eksklusionsprocesser ikke i tilstrækkelig grad bidrager til, at børn i legevanskeligheder støttes i at blive deltagere i leg. Artiklen giver afslutningsvis anbefalinger til væsentlige opmærksomhedspunker i pædagogers arbejde med i højere grad at skabe deltagelses- muligheder for alle børn i relation til leg.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind7
Udgave nummer1
Sider (fra-til)52-61
Antal sider10
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • SFO
  • fritidspædagogik
  • understøttende undervisning
  • leg
  • legetyper
  • inklusion
  • deltagelsesmuligheder
  • eksklusion

Citationsformater