TY - JOUR
T1 - Inklusions- og eksklusionsprocesser i leg
AU - Hansen, Janne Hedegaard
AU - Skovbjerg, Helle Marie
AU - Sand, Anne-Lene
AU - Jensen, Jens-Ole
AU - Jørgensen, Hanne Hede
AU - Lieberoth, Andreas
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - I forskningsprojektet ’Må jeg være med’ (Skovbjerg, Hansen, Sand, Jensen, Lieberoth, Lehrman og Jørgensen, 2022) har vi som en del af projektet udforsket, hvordan pædagoger håndterer inklusions- og eksklusionsprocesser i relation til leg, samt hvilken betydning pædagogers håndtering af disse processer har for børns mulighed for deltagelse i leg. Artiklens analyser viser, at pædagogers håndtering af inklusions- og eksklusionsprocesser ikke i tilstrækkelig grad bidrager til, at børn i legevanskeligheder støttes i at blive deltagere i leg. Artiklen giver afslutningsvis anbefalinger til væsentlige opmærksomhedspunker i pædagogers arbejde med i højere grad at skabe deltagelses- muligheder for alle børn i relation til leg.
AB - I forskningsprojektet ’Må jeg være med’ (Skovbjerg, Hansen, Sand, Jensen, Lieberoth, Lehrman og Jørgensen, 2022) har vi som en del af projektet udforsket, hvordan pædagoger håndterer inklusions- og eksklusionsprocesser i relation til leg, samt hvilken betydning pædagogers håndtering af disse processer har for børns mulighed for deltagelse i leg. Artiklens analyser viser, at pædagogers håndtering af inklusions- og eksklusionsprocesser ikke i tilstrækkelig grad bidrager til, at børn i legevanskeligheder støttes i at blive deltagere i leg. Artiklen giver afslutningsvis anbefalinger til væsentlige opmærksomhedspunker i pædagogers arbejde med i højere grad at skabe deltagelses- muligheder for alle børn i relation til leg.
KW - SFO
KW - fritidspædagogik
KW - understøttende undervisning
KW - leg
KW - legetyper
KW - inklusion
KW - deltagelsesmuligheder
KW - eksklusion
U2 - 10.7146/fppu.v7i1.136710
DO - 10.7146/fppu.v7i1.136710
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-2810
VL - 7
SP - 52
EP - 61
JO - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
JF - Forskning i pædagogers profession og uddannelse
IS - 1
ER -