Abstract
Kapitlet tematiserer social bæredygtighed i skolelivet med særligt fokus på inklusion og inklusionsetik. I modsætning hertil står eksklusion, hvilket kan være undergravende for det enkelte barns gode skoleliv og udvikling. I en skolekontekst taler begrebet social bæredygtighed særligt ind i forståelsen af, hvad skolen er, og hvad skolen er til for i en nordisk kontekst, hvor skole og uddannelse traditionelt betragtes som hjørnestenen i den moderne velfærdsstat, og hvor inklusion, både i policy og praksis, står på en grund af social retfærdighed, deltagelsesmuligheder, lighed og demokrati.
Bidraget skal ses som en teoretisk diskussion og indkredsning af inklusion og inklusionsetik suppleret med et bud på en anvendt og mere praksisrettet inklusionsetik som værende et væsentligt omdrejningspunkt i at skabe det socialt bæredygtige skoleliv for alle.
Bidraget skal ses som en teoretisk diskussion og indkredsning af inklusion og inklusionsetik suppleret med et bud på en anvendt og mere praksisrettet inklusionsetik som værende et væsentligt omdrejningspunkt i at skabe det socialt bæredygtige skoleliv for alle.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Bæredygtige skoleliv |
Redaktører | Nikolai Elf, Connie Svabo, Thomas Skovgaard |
Antal sider | 25 |
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Publikationsdato | mar. 2024 |
Sider | 260-284 |
Kapitel | 11 |
ISBN (Trykt) | 978-87-408-3532-8 |
Status | Udgivet - mar. 2024 |
Navn | Studier i grundskolen - en skriftserie |
---|---|
Vol/bind | 1 |
Emneord
- inklusion
- Bæredygtighed
- Etik