Abstract
På et studiebesøg på GAIA og GAIA-Museum, der er et aktivitets- og samværstilbud til voksne, som har svært ved at klare sig på det etablerede arbejdsmarked, fortæller museumsinspektøren, at deres målgruppe ændrer sig radikalt, hvor tidligere brugere havde mere synlige vanskeligheder, så kommer der nu flere unge, som på overfladen ligner alle andre, men som kæmper med angst, som blokerer for deltagelse på arbejdsmarkedet og i andre sociale sammenhænge. Videre fortæller Museumsinspektøren, at den traditionelle målgruppe og de unge med angst har mange konflikter, og så slutter hun af med at sige, GAIA kommer til at bruge 10 år på at forstå den nye målgruppe bedre, så indsatsen skal udvikles. Tilsvarende problemstillinger med målgruppen oplever Pædagoger, Lærer, Sygeplejersker etc.
Vi har også virksomheder tilknyttet Studentervæksthuset ved Campus Randers, som arbejder med beslægtede temaer, bl.a. Birgithe Holse Forlag, som har udgivet bøger om angst og depression, samt projekt My Way, der støtter unge fra udsatte familier i at fastholde en arbejdsidentitet etc. Vi inviterede på tværs af sektorer og fag og sagde de Ja vi deltager. Innovationssalonen er inspireret fra en salonhistorie, der strækker sig helt tilbage middelalderen. Især i kølevandet på oplysningstiden bliver samtalesaloner populære.
På daværende tidspunkt var samtalesaloner undergrund til etablerede magthierarkier som kirke, kongehuse etc. I salonen kunne en mere fri samtale finde sted. Værten skulle sørge for et fint måltid og skabe rammerne omkring nærværende temaer til samtalen. Det var vigtigt, at værten gjorde sig umage med udvælgelse af råvarer, tilberedningen, og serveringen, det gennemgående signal skulle være, Jeg vil jer det godt. Dette afsæt skulle så fodre, at samtlige deltagere i salonen ville give tilbage i samtalen med nærværende og væsentlige personlige indslag. Ens taletid skal ikke bruges genfortælling af trendy ideologier eller støvet forskning. I saloner accepteres turister ikke.
Vi har også virksomheder tilknyttet Studentervæksthuset ved Campus Randers, som arbejder med beslægtede temaer, bl.a. Birgithe Holse Forlag, som har udgivet bøger om angst og depression, samt projekt My Way, der støtter unge fra udsatte familier i at fastholde en arbejdsidentitet etc. Vi inviterede på tværs af sektorer og fag og sagde de Ja vi deltager. Innovationssalonen er inspireret fra en salonhistorie, der strækker sig helt tilbage middelalderen. Især i kølevandet på oplysningstiden bliver samtalesaloner populære.
På daværende tidspunkt var samtalesaloner undergrund til etablerede magthierarkier som kirke, kongehuse etc. I salonen kunne en mere fri samtale finde sted. Værten skulle sørge for et fint måltid og skabe rammerne omkring nærværende temaer til samtalen. Det var vigtigt, at værten gjorde sig umage med udvælgelse af råvarer, tilberedningen, og serveringen, det gennemgående signal skulle være, Jeg vil jer det godt. Dette afsæt skulle så fodre, at samtlige deltagere i salonen ville give tilbage i samtalen med nærværende og væsentlige personlige indslag. Ens taletid skal ikke bruges genfortælling af trendy ideologier eller støvet forskning. I saloner accepteres turister ikke.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 1 aug. 2022 |
Antal sider | 5 |
Status | Udgivet - 1 aug. 2022 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- entreprenørskab
- længerevarende innovationsforløb