Innovativ læring i Radiografuddannelsen - Udvikling af et forberedelseskursus i fysik/matematik

Susanne Vernegreen, Claus Bjørn Outzen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

8 Downloads (Pure)

Abstract

Baggrund for projektet er at der 2008, ikke var tilstrækkelig med ansøgere med det daværende kvalifikations krav med matematik og fysik på B niveau. Og i den forbindelse var der ansøgere med en sproglig studentereksamen men med manglende fysik kundskaber. Ligeledes var der ansøgere med adgangsgivende matematik og fysik niveau, men af ældre dato.
Undervisningen i fysik/matematik på forberedelseskurset har til hensigt at opkvalificere ansøgere så de har et tidssvarende B niveau. Samt kvalificere de sproglige studenter som ansøgte med et for lavt niveau i fysik og matematik.
Hypotesen er, at de studenter som ansøger med en sprogligstudentereksamen og som har et højt eksamensgennemsnit, har bevist at de er gode til at tilegne sig viden. Og at de bevidst har søgt radiografuddannelsen, velvidende at en stor del af uddannelsen er naturvidenskabelig anlagt, så forventes en vis form for motivation hos den studerende for at tilegne sig fysik og matematik. Det at radiografuddannelsen så udbyder et forberedelseskursus i fysik og matematik, er en tydeliggørelse på at uddannelsen vil være innovativ men uden at gå på kompromis med kvalifikationerne og samtidig at inddrage anden faglig og personlig potentiale hos den studerende.
Hvad er baggrunden for projektet:
På baggrund af Radiografuddannelsens vision og mål skal uddannelsen karakteriseres ved uddannelse af professionsbachelorer i radiografi med et højt fagligt niveau. Uddannelsen skal udvikle den studerendes samarbejds-, handlings- og refleksive kompetencer samt sikre den studerendes kompetencer i at udføre, lede, formidle og udvikle radiografien. De studerende skal tilbydes et attraktivt, aktivt og nært studie- og læringsmiljø, hvor de løbende får indflydelse på egen uddannelse.
Radiografuddannelsen ønsker at være en aktiv innovativ enhed, der følger med udviklingen inden for praksisfeltet, herunder det teknologiske -, det forskningsmæssige - og det pædagogiske område og bidrager til et godt tværfagligt samarbejde i CVU Lillebælt.
Væsentlige kendetegn for uddannelsen er:
• at studerende netop vælger Radiografuddannelsen CVU Lillebælt som sit uddannelsessted pga. de tilbud og studiemiljø som stedet tilbyder
• at radiografstuderende oplever et innovativt lærerteam, højt kvalificeret faglig og inspirerende undervisning
• en høj gennemførelseskvotient
• dimittender fra Radiografuddannelsen CVU Lillebælt er eftertragtet af aftagere regionalt, nationalt såvel som internationalt

Formål:
At et forberedelseskursus i fysik og matematik netop tilgodeser de ansøgere som har anden faglig og personlig potentiale, hvilket ligeledes, i høj grad, kan være adgangsgivende.


OriginalsprogDansk
Antal sider10
StatusUdgivet - 2012

Citationsformater