Interdisciplinaritet: i et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne responsartikel diskuteres Qvortrups bidrag til sammenlignende fagdidaktik om interdisciplinaritet under to perspektiver: I artiklens første del diskuteres Qvortrups omformning af Frede V. Nielsens model over det analytiske objektfelt for en sammenlignende fagdidaktik. Diskussionen tager afsæt i behovet for løbende at diskutere, hvad der sammenlignes (og hvordan) inden for den sammenlignende fagdidaktik. I artiklens anden del undersøges om de forskellige måder, som Qvortrup finder interdisciplinaritet fremtræder på, kan tolkes metadidaktisk som en udvidelse og perspektivering også af danskfagets didaktik i grundskolen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSammenlignende Fagdidaktik
Udgave nummer8
Sider (fra-til)179-194
Antal sider16
DOI
StatusUdgivet - 26 maj 2025

Citationsformater