TY - JOUR
T1 - Interdisciplinaritet
T2 - i et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv
AU - Carlsen, Dorthe
PY - 2025/5/26
Y1 - 2025/5/26
N2 - I denne responsartikel diskuteres Qvortrups bidrag til sammenlignende fagdidaktik om interdisciplinaritet under to perspektiver: I artiklens første del diskuteres Qvortrups omformning af Frede V. Nielsens model over det analytiske objektfelt for en sammenlignende fagdidaktik. Diskussionen tager afsæt i behovet for løbende at diskutere, hvad der sammenlignes (og hvordan) inden for den sammenlignende fagdidaktik. I artiklens anden del undersøges om de forskellige måder, som Qvortrup finder interdisciplinaritet fremtræder på, kan tolkes metadidaktisk som en udvidelse og perspektivering også af danskfagets didaktik i grundskolen.
AB - I denne responsartikel diskuteres Qvortrups bidrag til sammenlignende fagdidaktik om interdisciplinaritet under to perspektiver: I artiklens første del diskuteres Qvortrups omformning af Frede V. Nielsens model over det analytiske objektfelt for en sammenlignende fagdidaktik. Diskussionen tager afsæt i behovet for løbende at diskutere, hvad der sammenlignes (og hvordan) inden for den sammenlignende fagdidaktik. I artiklens anden del undersøges om de forskellige måder, som Qvortrup finder interdisciplinaritet fremtræder på, kan tolkes metadidaktisk som en udvidelse og perspektivering også af danskfagets didaktik i grundskolen.
U2 - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157374
DO - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2025i8.157374
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2794-1663
SP - 179
EP - 194
JO - Sammenlignende Fagdidaktik
JF - Sammenlignende Fagdidaktik
IS - 8
ER -