Interkulturel kompetence i skolen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Traditionelt set har begrebet interkulturel kompetence hørt til sprogfagene og jeg selv kommer også fra engelskfaget. I denne artikel vil jeg dog argumentere for, at interkulturel kompetence er interessant for alle fag og vil derfor belyse, hvilke kvalifikationer det kræver for en lærer at uddanne børn og unge til at blive interkulturelt kompetente. Jeg skriver derfor denne artikel ud fra min baggrund som engelskunderviser, men også ud fra min deltagelse i et forskningsprojekt ved Professionshøjskolen Absalon, omkring undervisning af tosprogede i fagene. Elevernes udsagn i dette projekt er med til at belyse, at interkulturel kompetence er vigtig for børn og unges identitetsdannelse og det er interessant at høre deres udtalelser om netop dette i de elevinterviews vi gennemførte. Jeg vil i denne artikel kort redegøre for centrale begreber og beskrive hvorfor interkulturel kompetence er interessant og vigtigt at arbejde med i alle skolens fag. Jeg vil dog også fokusere på, hvordan det er muligt at tilrettelægge en undervisning, der tilgodeser elevers interkulturelle kompetencer ved kort at gøre rede for begrebet interkulturel pædagogik. Dette begreb er ofte brugt til at belyse en undervisning, der tilgodeser det multikulturelle klasserum, men jeg vil pointere at interkulturel pædagogik kan være med til at styrke alle elevers faglige niveau, både majoritetens og minoritetens, og anser altså interkulturel kompetence som værende vigtig for alle børn og unge.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge pædagoger
Vol/bind79
Udgave nummer1
Sider (fra-til)22-28
Antal sider7
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 1 jan. 2018

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater