Interne censorer ved læreruddannelsen og varetagelsen af censur

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

Abstract

BAGGRUND
Der har indenfor den seneste 10-årige periode været et fortsat og betydeligt fald
i andelen af interne censorer som allokeres til censur og flere som ikke vælger
genbeskikkelse (jf. censorrapporter fra perioden). Det viser sig mindst på 3 forskellige
måder:

1. Andelen af beskikkede interne censorer ift. eksterne censorer er faldet over den seneste
10-årige periode. (2011: 56% interne og 44% eksterne; 2021: 43% interne og 57%
eksterne) (censorformandskabets ved læreruddannelsen, 2011; 2021). Se figur 1 for
uddybning af de konkrete antal beskikkelser i perioden fra 2014 til 2021.
2. Andelen af allokeringer for interne censorer i forhold til eksterne censorer er faldet i de
enkelte fag, hvor interne allokeringer er mindre end interne censorers fordeling i
censorkorpset tilsiger.
3. Der er samtidigt sket et fald i antallet af interne censorer som søger beskikkelse og
flere som ikke søger genbeskikkelse i de enkelte fag, som ses bla. ved at andelen af
interne censorer i de enkelte censorkorps er faldet (og eksterne steget).

På den baggrund har censorformandskabet ved læreruddannelsen i efteråret 2021 i
samråd med LLN (læreruddannelsens leder netværk) besluttet at udsende en survey til de
interne censorer mhp. at øge indsigten i deres manglende lyst/mulighed for at varetage
censur.

Censorformandskabet har valgt at lave undersøgelsen efteråret 2021/foråret 2022, da der
netop afsluttes en beskikkelsesperiode (2018-2022) og de interne censorer har haft mindst
3,5 års baggrund at besvare spørgsmålene ud fra.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedHaderslev
Antal sider17
StatusUdgivet - 1 jan. 2022

Citationsformater