Abstract
Kapitlet introducerer til begrebet intersektionalitet og redegør for begrebets hovedtræk og dets historiske baggrund. Herudover belyses det gennem konkrete eksempler, hvordan bestemte intersektionelle forhold og normalitetsforståelser i pædagogisk praksis kan føre til marginalisering og begrænsede deltagelsesmuligheder - samt hvilke refleksioner der i forlængelse heraf bliver vigtige for pædagogen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Normkritik i pædagogisk praksis |
Redaktører | Karen Liebing Madsen, Janne Jørgensen, Jacob Graack |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | jun. 2022 |
Sider | 81-93 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 978-87-02-31921-7 |
Status | Udgivet - jun. 2022 |
Emneord
- Børn og unge
- etnicitet
- intersektionalitet
- kategorisering
- køn
- magt
- normkritik
- pædagogik
- pædagoguddannelse
- skole
- socialt udsatte
- pædagoguddannelsen
- pædagogisk praksis