Intersektionalitet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Kapitlet introducerer til begrebet intersektionalitet og redegør for begrebets hovedtræk og dets historiske baggrund. Herudover belyses det gennem konkrete eksempler, hvordan bestemte intersektionelle forhold og normalitetsforståelser i pædagogisk praksis kan føre til marginalisering og begrænsede deltagelsesmuligheder - samt hvilke refleksioner der i forlængelse heraf bliver vigtige for pædagogen.
OriginalsprogDansk
TitelNormkritik i pædagogisk praksis
RedaktørerKaren Liebing Madsen, Janne Jørgensen, Jacob Graack
Antal sider13
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojun. 2022
Sider81-93
Kapitel4
ISBN (Trykt)978-87-02-31921-7
StatusUdgivet - jun. 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • etnicitet
  • intersektionalitet
  • kategorisering
  • køn
  • magt
  • normkritik
  • pædagogik
  • pædagoguddannelse
  • skole
  • socialt udsatte
  • pædagoguddannelsen
  • pædagogisk praksis

Citationsformater