Abstract
I artiklen ”Hvad er fagspecifik literacy, og hvorfor er
det vigtigt?” (2012) introducerer de to amerikanske literacyforskere Timothy Shanahan og Cynthia Shanahan tilgangen fagspecifik literacy (eng: disciplinary literacy eller forkortelsen DL). De pointerer, at der – på udgivelsestidspunktet for artiklen – er tale om et både vigtigt og relativt nyt begreb, og at
det adskiller sig fra traditionel faglig læsning.
Fagspecifik literacy handler om, at tekster og sprog tager form af den specifikke faglige kontekst. Inden for forskellige fag og faglige områder er der forskellige og specialiserede måder at bruge tekster på og specialiserede måder at læse og skrive tekster på.
det vigtigt?” (2012) introducerer de to amerikanske literacyforskere Timothy Shanahan og Cynthia Shanahan tilgangen fagspecifik literacy (eng: disciplinary literacy eller forkortelsen DL). De pointerer, at der – på udgivelsestidspunktet for artiklen – er tale om et både vigtigt og relativt nyt begreb, og at
det adskiller sig fra traditionel faglig læsning.
Fagspecifik literacy handler om, at tekster og sprog tager form af den specifikke faglige kontekst. Inden for forskellige fag og faglige områder er der forskellige og specialiserede måder at bruge tekster på og specialiserede måder at læse og skrive tekster på.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2024 |
Udgiver | Nationalt Videncenter for Læsning |
Antal sider | 3 |
Status | Udgivet - 2024 |