Abstract
Denne rapport sammenfatter udvalgte fund og konklusioner i det praksisnære projekt ”It i børnehøjde” og præsenterer samtidig en række råd og erfaringer af helt konkret karakter.
Projektet har haft til formål at belyse og udvikle visse af de pædagogiske og læringsmæssige fordele, som angiveligt er forbundet med brug og indførelse af digitale elementer som iPads i daginstitutioners hverdag. Udgangspunktet var en overordnet udviklings- og læringsforståelse, som indebar at den læringsramme, som iPad’en og dens afledte aktiviteter skulle udfylde, var en ramme som indeholdt den grundlæggende klausul at legen, det pædagogiske og det hele barn skulle være i centrum. Dette indebar naturligvis ikke, at det skulle være leg og underholdning uden overordnet sigte og uden udviklingsperspektiver for barnet, hvorfor projektet kredsede om begreberne ”legende læring” og ”lærerig leg” med henblik på at belyse det overordnede spørgsmål:
Hvordan og under hvilke omstændigheder kan digitale redskaber som iPads bedst muligt understøtte børns kreative udfoldelse, udvikling og læring i dagtilbud, når kvaliteten af det pædagogiske samvær bibeholdes eller øges?
Projektet har haft til formål at belyse og udvikle visse af de pædagogiske og læringsmæssige fordele, som angiveligt er forbundet med brug og indførelse af digitale elementer som iPads i daginstitutioners hverdag. Udgangspunktet var en overordnet udviklings- og læringsforståelse, som indebar at den læringsramme, som iPad’en og dens afledte aktiviteter skulle udfylde, var en ramme som indeholdt den grundlæggende klausul at legen, det pædagogiske og det hele barn skulle være i centrum. Dette indebar naturligvis ikke, at det skulle være leg og underholdning uden overordnet sigte og uden udviklingsperspektiver for barnet, hvorfor projektet kredsede om begreberne ”legende læring” og ”lærerig leg” med henblik på at belyse det overordnede spørgsmål:
Hvordan og under hvilke omstændigheder kan digitale redskaber som iPads bedst muligt understøtte børns kreative udfoldelse, udvikling og læring i dagtilbud, når kvaliteten af det pædagogiske samvær bibeholdes eller øges?
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 22 |
---|---|
Status | Udgivet - 9 jan. 2017 |
Emneord
- børn
- digitalisering
- it
- børnehaver