Abstract
Artiklen er baseret på empiriske studier af it-innovationer i sygeplejefeltet
og analyserer karakteristiske udviklingstræk og konsekvenser for sygeplejerskeuddannelsen fra midt 1950’erne og frem til i dag. Over tid peger analysen på en bevægelse, hvor computere startede som en innovation i kontorlandskaberne over skolebibliotekerne for senere at ende i læringslandskaberne.
Analysen fokuserer på ”Sygeplejerskeuddannelsen i Danmark”, men samtidig
inddrages sundhedssektoren som den omkringliggende kontekst. Undervejs skifter optikken mellem teknologiernes plads i uddannelsen og i hospitalet. Det
gøres tydeligt, hvordan udviklingen af sygeplejerskeuddannelsen som
professionsuddannelse påvirkes af nye digitale praktikker, men også af sundhedsfagenes og uddannelsesfeltets egne logikker. Som artiklens eksempler
uddyber, handler udviklingsdynamikken dels om it-innovationer, der gør computere til netværk og portaler, men også om uddannelsespolitiske tiltag, der gør feltet og uddannelsesforløb til digitale kredsløb.
og analyserer karakteristiske udviklingstræk og konsekvenser for sygeplejerskeuddannelsen fra midt 1950’erne og frem til i dag. Over tid peger analysen på en bevægelse, hvor computere startede som en innovation i kontorlandskaberne over skolebibliotekerne for senere at ende i læringslandskaberne.
Analysen fokuserer på ”Sygeplejerskeuddannelsen i Danmark”, men samtidig
inddrages sundhedssektoren som den omkringliggende kontekst. Undervejs skifter optikken mellem teknologiernes plads i uddannelsen og i hospitalet. Det
gøres tydeligt, hvordan udviklingen af sygeplejerskeuddannelsen som
professionsuddannelse påvirkes af nye digitale praktikker, men også af sundhedsfagenes og uddannelsesfeltets egne logikker. Som artiklens eksempler
uddyber, handler udviklingsdynamikken dels om it-innovationer, der gør computere til netværk og portaler, men også om uddannelsespolitiske tiltag, der gør feltet og uddannelsesforløb til digitale kredsløb.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 11 |
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Udgave nummer | 23 |
Sider (fra-til) | 88-96 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Udgivet - 1 okt. 2016 |
Emneord
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje