Abstract
Med afsæt i 20 måneders feltarbejde blandt børn og forældre på en skole/SFO i Gellerupområdet samt i Tyrkiet analyseres hvorledes tyrkiske børn gennem leg, deres skoledag og fritid netop bliver til tyrkiske børn, selvom de er født og opvokset i Danmark.
Afhandlingen har især fokus på kontrasten mellem hverdagsliv og officiel dansk politik på minoritetsområdet. Således vises hvorledes identitet tilegnes og hvordan de tyrkiske børn rekonstruerer identiteten og derigennem maksimerer deres muligheder i det danske samfund.
Afhandlingen har især fokus på kontrasten mellem hverdagsliv og officiel dansk politik på minoritetsområdet. Således vises hvorledes identitet tilegnes og hvordan de tyrkiske børn rekonstruerer identiteten og derigennem maksimerer deres muligheder i det danske samfund.
Bidragets oversatte titel | "Det er vores land, ligesom det er jeres.": tyrkiske børn i den danske folkeskole |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Antal sider | 281 |
---|---|
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- identitetsdannelse
- eksklusion
- stigmatisering
- forskning