”Jeg følte mig som en lærer-newbie” -: Laboratoriebaseret undervisning og deltagerpositioner

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen undersøger vi hvilke positioner, der bliver mulige og umulige at indtage for henholdsvis studerende, undervisere og praktiklærere, når der arbejdes med at skabe funktionelle sammenhænge mellem teoretisk viden og erfaringsbaseret praksisviden i en laboratorieinspireret læreruddannelsesdidaktik. I forlængelse heraf diskuterer vi, hvilken betydning uddannelsens præstationskultur har for ideen om at gennemføre en uddannelsestænkning, hvor de studerende arbejder undersøgende med skolens praksis og forventes at deltage som selvstændige og ansvarlige individer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind2022
Udgave nummer2
Sider (fra-til)20-28
Antal sider9
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • professionsdidaktik

Citationsformater