“Jeg har altid været den, der har prøvet at undgå bøger”: Overbygningselever med dysleksis oplevelse af sig selv som læsere

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen præsenterer en kvalitativ undersøgelse af otte overbygningselever med dysleksis erfaringer med læsning gennem lytning og deres forståelse af sig selv som læsere. Undersøgelsen bygger på kvalitativ data i form af interviews og en læseselvevaluering fra de otte elever, før og efter de har deltaget i afprøvning og udvikling af et didaktisk design benævnt ”Lydakademiet”. ”Lydakademiet” bygger på en sammentænkning af kognitiv læseforskning i dyslektiske vanskeligheder og læseforståelse med forskning i læseoplevelse og en multisensorisk litteraturforståelse inspireret af blandt andet lydbogsforskning. Studiet viser en kompleks læserprofil, hvor eleverne har begrænset adgang til læseoplevelser og (skøn)litteratur, som de ikke har positive erfaringer med. Derimod har de stor erfaring med at læse skolens fagtekster med læse- og skriveteknologi, og de har udviklet bevidste strategier til dette. Før ”Lydakademiet” havde de ikke erfaringer med at lytte til litterære tekster i form af podcasts og lydbøger, men efter har flere udviklet en spirende lydbogspraksis, og enkelte ændrer selvforståelse og deres dysleksinarrativ i en mere positiv retning. Diskussionen peger på et inkluderende potentiale i integration af lydfortællinger og eksplicit undervisning i lytning heraf i modersmålsundervisningen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftNordic Journal of Literacy Research
Vol/bind11
Udgave nummer1
Sider (fra-til)125-144
Antal sider19
ISSN2464-1596
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dysleksi
  • lydfortællinger
  • læseoplevelser
  • læseridentitet
  • modersmålsundervisning

Citationsformater