”Jeg har brugt en fucking måned på den her karakter!”: om legens funktioner i et fritidspædagogisk live-rollespil

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel bygger på fire måneders feltarbejde i det fritidspædagogiske tilbud Lyng Rollespil; et liverollespil, som gennem 20 år på ugentlig basis har udfoldet sig på udearealerne omkring en fritidsklub ved en dansk folkeskole. Hver torsdag aften mødes ca. 100-150 deltagere her; primært børn og unge mellem 10 og 18 år, men også en stor gruppe frivillige over 18 år samt fire fritidspædagoger, som har en del af deres ansættelse her. På baggrund af observationsnoter, fotos og interviews og med teoretisk afsæt i sociokulturelle og nymaterialistiske perspektiver belyses spillet som en slags socio-materielt sammenfiltret væsen. Et væsen, som konstitueres dynamisk og kreativt af deltagerne gennem handlinger, artefakter, steder, stemninger og regelstrukturer. Det belyses, hvordan deltagernes praksisser nærer, udvikler og transformerer dette sammenfiltrede væsen, herunder sikrer det imod opløsning og sammenbrud. Artiklen zoomer ind på en specifik handlingstråd, nemlig en gruppe spilleres intensive foretagsomhed, som, over et par måneder, kulminerer i et risikofyldt shamanritual med det formål at fremmane en specifik karakter, som ellers ikke havde været en del af spillet i flere år. Det synliggøres herigennem, hvordan både legen og pædagogikken tjener til at nære og tøjle Spillet som væsen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Vol/bind10
Udgave nummer5
Sider (fra-til)48-63
Antal sider16
ISSN2387-5739
DOI
StatusUdgivet - 8 okt. 2024

Emneord

  • leg
  • fritidspædagogik
  • live-rollespil

Citationsformater