Jeg spørger li'som for at holde samtalen kørende! om samtalens magt i pædagogisk praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger, hvad der sker, når samtaler om alverdens aktuelle trends og tendenser flyder imellem grupper af særligt omverdensbevidste 9-13-årige piger i fritidspædagogisk regi. Med afsæt i Bourdieus begrebsapparat peger artiklens analyser på, at det at kunne samtale og praktisere den særlige form for kulturel kapital kaldet samtalekapital, giver de piger, der kan afkode og spille med i samtalekunstens rollespil, adgang til at dominere og definere stedets gyldige doxa. De piger, der derimod ikke forstår at aflure det sociale spil om de rette kulturelle værdier, og derfor byder skævt ind i samtalerne med de andre piger og de frivillige voksne på stedet, efterlades uden mulighed for at avancere i det interne sociale hierarki og mister adgang til de voksnes ører og dermed særlige privilegier, som dem, der kan samtale om de rette ting, netop besidder. Det er den ganske almindelige samtales magt i pædagogisk praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSocial Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Vol/bind35
Udgave nummer168
Sider (fra-til)88-97
Antal sider10
ISSN0904-3535
StatusUdgivet - 28 apr. 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • kulturel kapital
  • samtale
  • samtalekapital
  • sanktion
  • sanktionering
  • social sanktion

Citationsformater