Abstract
Denne artikel beskæftiger sig med, hvordan demensområdet i Danmark igennem de seneste ti år er blevet et aktuelt professionsfelt for socialpædagoger.
Hidtil er der ikke foretaget en undersøgelse af, hvordan socialpædagoger forstår og udfører deres professionalitet i relation til den viden og magt, der konstituerer området. Derfor undersøger denne artikel, hvordan socialpædagogers professionalitet med mennesker med demens på plejeafdelinger konstitueres – samt hvilken viden, de anvender, og hvilke magtperspektiver, der kan siges at være i spil i konstitueringen af arbejdet. Afslutningsvis perspektiveres til, hvilken betydning det kan have for uddannelsen af socialpædagoger.
Artiklen har afsæt i en eksplorativ case-undersøgelse, der har involveret to demensafsnit i en storkøbenhavnsk kommune, som har haft socialpædagoger ansat i deres demensindsats gennem de sidste cirka 10 år. Fra casen er fire socialpædagoger indgået som respondenter i kvalitative interviews. Det empiriske materiale er i en stadig vekselvirkning blevet analyseret, tolket og diskuteret op imod den franske filosof og idehistoriker Michel Foucaults begreber om magtens funktion og udøvelse.
Hidtil er der ikke foretaget en undersøgelse af, hvordan socialpædagoger forstår og udfører deres professionalitet i relation til den viden og magt, der konstituerer området. Derfor undersøger denne artikel, hvordan socialpædagogers professionalitet med mennesker med demens på plejeafdelinger konstitueres – samt hvilken viden, de anvender, og hvilke magtperspektiver, der kan siges at være i spil i konstitueringen af arbejdet. Afslutningsvis perspektiveres til, hvilken betydning det kan have for uddannelsen af socialpædagoger.
Artiklen har afsæt i en eksplorativ case-undersøgelse, der har involveret to demensafsnit i en storkøbenhavnsk kommune, som har haft socialpædagoger ansat i deres demensindsats gennem de sidste cirka 10 år. Fra casen er fire socialpædagoger indgået som respondenter i kvalitative interviews. Det empiriske materiale er i en stadig vekselvirkning blevet analyseret, tolket og diskuteret op imod den franske filosof og idehistoriker Michel Foucaults begreber om magtens funktion og udøvelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Socialpædagogik |
Vol/bind | 25 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 73-82 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 1398-3717 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- pædagoguddannelsen
- demens