Jeg vidste ikke helt, hvad det var jeg ville være, når jeg blev… voksen: om unges overgange i skole- og uddannelseslivet, og de udfordringer der følger med

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel analyserer unges overgange i skole- og uddannelseslivet, og det empiriske udgangspunkt for analysen er 13 kvalitative interviews med unge fra hhv. en produktionsskole og en VUC-afdeling. Interviewene er gennemført med interviewmetoden The Indirect Approach, som giver plads til unges egne perspektiver og initiativer i dialogen. Med teoretisk afsæt i Victor Turners pointer om liminalitet, dvs. overgange mellem forskellige tilstande, illustrerer artiklens analyse, at uddannelses- og fremtidsvalg for de interviewede unge kan være en svær og udfordrende proces, og at opbakning, sparring og vejledning (eller mangel på samme) både fra hjemmefronten og fra skole- og uddannelsessystemet er vældigt afgørende for de unges navigationer på vej imod voksenlivet.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2019
Udgave nummer4
Sider (fra-til)37-46
Antal sider10
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - dec. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge

Citationsformater