Fælles konstruktion: stilladserende tale i skriveundervisningen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

    Abstract

    Dette kapitel sætter fokus på en del af den australske sprogbaserede pædagogiske tilgang, hvor eleverne i fællesskab med læreren konstruerer en tekst, der bruges som model for senere individuel skrivning – den såkaldte fælles konstruktion. Interaktioner mellem lærere og elever danner grundlaget for kapitlets indhold, idet disse ses som værende afgørende for, at elever tilegner sig evnen til at skrive på en ’fagsproglig’ måde. Tanken er at inspirere til, hvordan den almindelige fagundervisning med få og nøje udvalgte justeringer kan komme alle elever til gavn – også dem, der i daglig tale bliver omtalt som ’de tosprogede’ – således at der skabes et sproglig og fagligt stillads og deres skrivelyst understøttes og styrkes. Ved at anvende et sådant
    stillads vil alle (fag)lærere kunne imødekomme de krav, der ligger fra ministeriel side om elevdifferentiering, øget faglig kvalitet og forbedret literacy hos eleverne i undervisningen.
    Bidragets oversatte titelJoint contruction - scaffolding talk in writing instruction
    OriginalsprogDansk
    TitelSkrivelyst i fagene
    RedaktørerSigrid Madsbjerg, Kirsten Friis
    Antal sider22
    ForlagDansk Psykologisk Forlag
    Publikationsdato2013
    Sider173-194
    Artikelnummer9
    ISBN (Trykt)978-87-7706-821-8
    StatusUdgivet - 2013
    NavnSkrivelyst

    Emneord

    • danskundervisning

    Citationsformater

    Meidell Sigsgaard, A-V. (2013). Fælles konstruktion: stilladserende tale i skriveundervisningen. I S. Madsbjerg, & K. Friis (red.), Skrivelyst i fagene (s. 173-194). [9] Dansk Psykologisk Forlag. Skrivelyst http://dpf.dk/produkt/bog/skrivelyst-fagene