Junior PC-Kørekort

Mikala Hansbøl, Helle Mathiasen

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

    Abstract

    Hvad er IT-kompetencer og hvordan er det muligt at dokumentere og evaluere folkeskoleelevers IT-kompetencer? Disse spørgsmål diskuteres i forskningsrapporten fra forskningstilknytningen til ITMF-projekt 373 "Elevernes IT-kompetencer". Forskningsprojektet fulgte Frederiksberg Kommunes udviklingsprojekt med forsøg med DANSK IT's Junior PC-kørekort® som metode og redskab til at evaluere og dokumentere elevernes IT-kompetencer. Projektet blev gennemført i perioden fra 2002-2003 og afsluttet i foråret 2003. Rapporten er baseret på kvalitative case studier af elever og læreres arbejde med Junior PC-kørekort® prøverne. DANSK IT's Junior PC-kørekort® kan betragtes som et forsøg på at etablere en bestemt fælleskulturel tilgang til elevernes IT-kompetencer i folkeskolen. Ud fra et situeret læringsperspektiv problematiserer rapporten anvendelsen af de standardiserede prøver som metode til at dokumentere og evaluere elevernes IT-kompetencer. Rapporten (2MB) fylder 80 sider ekskl. bilag.

    Bemærk, at forskningsrapporten handler om Dansk IT's Junior PC-kørekort - ikke at forveksle med det IT-bevis for folkeskolens elever, som Undevisningsministeriet har udviklet. Dette IT-bevis koncept skiftede navn i januar 2004, hvor Dansk IT forærede Undervisningsministeriet navnet Junior PC-kørekort.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedDPU
    ForlagDanmarks Pædagogiske Universitets Forlag
    Antal sider97
    ISBN (Elektronisk)87-7613-080-0
    StatusUdgivet - 2004
    BegivenhedJunior PC-Kørekort -
    Varighed: 1 jan. 2004 → …

    Konference

    KonferenceJunior PC-Kørekort
    Periode01/01/04 → …

    Emneord

    • kompetenceudvikling

    Citationsformater