Køn og seksualitet som emne i historie?

Christina Louise Sørensen, Jens Aage Poulsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artikel der begrunder hvorfor emner vedrørende køn og seksualitet er relevante i skolefaget historie. Artiklen præsenterer ligeledes det problemorienterede læremiddel, Kildebanken, en online kildeportal, som er produceret af HistorieLab.

    Opfattelser og spørgsmål, der knytter sig til køn og seksualitet, er væsentlige for hver enkelt af os og for samfundet som sådan. Denne artikel giver eksempler på, hvordan forståelser af og holdninger til dette emne er påvirket af de samfundsmæssige og kulturelle forandringer, der er sket i tidens løb. Den begrunder også, hvorfor aspekter og problemstillinger om køn og seksualitet er et relevant emne i historieundervisningen. Til sidst præsenteres det problemorienterede kildebaserede forløb ”Kærlighed, køn og seksualitet”, der er tilgængelig i HistorieLabs kildebank.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftRADAR – Historiedidaktisk Tidsskrift
    ISSN2446-4309
    StatusUdgivet - 26 nov. 2018

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater