Abstract
Hvordan bliver børn til drenge og piger? Og hvilken betydning får pædagogernes
kønsforståelser for børnenes handlemuligheder? Gennem eksempler hentet
fra en 0. klasse og SFO gives et billede af, hvilke kønsforståelser, der trækkes på
blandt pædagogerne, når hverdagen tilrettelægges og begrundes. Det illustreres,
hvordan der eksisterer særlige diskursive kønsnormer baseret på en biologisk
forståelsesramme, som opretholder grænser mellem piger og drenge og dermed
fastholder børnene i definerende kønskategoriseringer. Som følge heraf understøttes kønsstereotyper gennem didaktik, indretning og valg af aktiviteter. Pædagogerne repræsenterer ofte selv traditionelle billeder af kvinde- og mandeidentiteter. I kapitlet argumenteres der for, at disse processer bidrager til ulige betingelser imellem piger og drenge og til, at mangfoldige udtryk mellem børn begrænses.
kønsforståelser for børnenes handlemuligheder? Gennem eksempler hentet
fra en 0. klasse og SFO gives et billede af, hvilke kønsforståelser, der trækkes på
blandt pædagogerne, når hverdagen tilrettelægges og begrundes. Det illustreres,
hvordan der eksisterer særlige diskursive kønsnormer baseret på en biologisk
forståelsesramme, som opretholder grænser mellem piger og drenge og dermed
fastholder børnene i definerende kønskategoriseringer. Som følge heraf understøttes kønsstereotyper gennem didaktik, indretning og valg af aktiviteter. Pædagogerne repræsenterer ofte selv traditionelle billeder af kvinde- og mandeidentiteter. I kapitlet argumenteres der for, at disse processer bidrager til ulige betingelser imellem piger og drenge og til, at mangfoldige udtryk mellem børn begrænses.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Køn, seksualitet & mangfoldighed |
Redaktører | Gitte Riis Hansen, Steen Baagøe Nielsen |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2016 |
Sider | 125-144 |
Artikelnummer | kapitel 5 |
ISBN (Trykt) | 978-87-593-2771-5 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- køn/kønsforskelle