Kønsstereotyper- og bias i lærerstuderendes vurdering af elever: - et eksperimentelt mixed methods studie

Ida Gran Andersen, Johanne Glavind, Anne Krøger, Malene Damkjær Rasmussen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

127 Downloads (Pure)

Abstract

Når elever efter grundskolen skal vælge ungdomsuddannelse, er der stor risiko for, at de bliver vejledt forskelligt – afhængigt af deres køn. Det viser denne rapport udarbejdet af VIA University College og DPU, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet med støtte fra Villum Fonden.

Rapporten, der er baseret på data indsamlet blandt lærerstuderende på VIA University College, dokumenterer, at piger har næsten 10 procentpoint lavere sandsynlighed for at blive anbefalet en teknologisk studieretning sammenlignet med drenge, selv når deres faglige forudsætninger er ens.
OriginalsprogDansk
Antal sider58
ISBN (Elektronisk)978-87-7298-952-5
StatusUdgivet - apr. 2024

Citationsformater