Abstract
Det er ikke uden grund, at diskussionen om folkeskolen indtager en central rolle i den samfundspoliti-ske værdidebat, idet denne afspejler centrale forestillinger om forholdet mellem samfundsudvikling, politiske interesser og pædagogiske idealer. Dermed bliver folkeskolen også et kompas, hvorudfra samtidens politiske rationaler kan pejles.
De skiftende og divergerende politiske og pædagogiske visioner for den danske folkeskole og dermed også for dens mål og midler formuleres og reformuleres i lyset af delvis mere stabile politiske ideolo-gier, interesser, styringsrationaler, alliancer og balancer. Skolen kommer så at sige til at udgøre en kamparena, hvor tidens politiske fortællinger og dannelsesforestillinger brydes.
Dette kapitel giver et overblik over de vigtigste positioner i den skolepolitiske udvikling siden 1960’erne og viser, hvor afgørende forandringer i de dominerende forståelser af skolens opgaver har fundet sted. Herigennem udpeger kapitlet endvidere en række aktuelle skolepolitiske tematikker, som tages op til videre behandling i de følgende kapitler.
De skiftende og divergerende politiske og pædagogiske visioner for den danske folkeskole og dermed også for dens mål og midler formuleres og reformuleres i lyset af delvis mere stabile politiske ideolo-gier, interesser, styringsrationaler, alliancer og balancer. Skolen kommer så at sige til at udgøre en kamparena, hvor tidens politiske fortællinger og dannelsesforestillinger brydes.
Dette kapitel giver et overblik over de vigtigste positioner i den skolepolitiske udvikling siden 1960’erne og viser, hvor afgørende forandringer i de dominerende forståelser af skolens opgaver har fundet sted. Herigennem udpeger kapitlet endvidere en række aktuelle skolepolitiske tematikker, som tages op til videre behandling i de følgende kapitler.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Skolepolitik og undervisningskvalitet i Danmark |
Redaktører | Hans Dorf |
Antal sider | 32 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2018 |
Sider | 16-48 |
Kapitel | 1 |
ISBN (Trykt) | 9788771842661 |
Status | Udgivet - 2018 |
Navn | Asterisk serien |
---|
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Børn og unge
- Uddannelse, professioner og erhverv