Kan dansk som andetsprog medtænkes i den tidlige fremmedsprogsundervisning?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Hvis den tidlige fremmedsprogsundervisning skal have et positivt udbytte for skolens flersprogede elever, er det nødvendigt at medtænke deres læringsforudsætninger. I denne artikel trækkes der på kendte andetsprogspædagogiske tilgange med eksempler fra engelskundervisningen i Tidligere Sprogstart projektet. I kapitlet fremhæves det, hvordan sproglig stilladsering på tre niveauer: makro-stilladsering, mesostilladsering og mikro-stilladsering sammen med inddragelse af flersprogethedsdidaktik er med til at skabe en anerkendende og inkluderende klasserumskultur, der fremmer alle elevernes udbytte af den tidlige sprogstart.
OriginalsprogDansk
TitelTidligere sprogstart : en ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed
RedaktørerPetra Daryai-Hansen, Dorte Albrechtsen
Antal sider12
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagKonsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskole
Publikationsdato2018
Sider250-261
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Medier, kommunikation og sprog
  • flersprogethed
  • flersprogethedsdidaktik
  • tidligere sprogstart
  • sprogtilegnelse
  • dansk som andetsprog
  • flersprogethedsdidaktik

Citationsformater