Kan dansk som andetsprog medtænkes i den tidlige fremmedsprogsundervisning?

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Hvis den tidlige fremmedsprogsundervisning skal have et positivt udbytte for skolens flersprogede elever, er det nødvendigt at medtænke deres læringsforudsætninger. I denne artikel trækkes der på kendte andetsprogspædagogiske tilgange med eksempler fra engelskundervisningen i Tidligere Sprogstart projektet. I kapitlet fremhæves det, hvordan sproglig stilladsering på tre niveauer: makro-stilladsering, mesostilladsering og mikro-stilladsering sammen med inddragelse af flersprogethedsdidaktik er med til at skabe en anerkendende og inkluderende klasserumskultur, der fremmer alle elevernes udbytte af den tidlige sprogstart.
    OriginalsprogDansk
    TitelTidligere sprogstart : en ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed
    RedaktørerPetra Daryai-Hansen, Dorte Albrechtsen
    Antal sider12
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagKonsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskole
    Publikationsdato2018
    Sider250-261
    StatusUdgivet - 2018

    Emneord

    • sprogtilegnelse
    • Medier, kommunikation og sprog

    Citationsformater