Kan det nu betale sig?

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til nyhedsbrev, magasin el.lign.

Abstract

En stor sportsbegivenhed som f.eks. Vinter-OL 2014 har stor betydning for værtsnationen, men hvorvidt det er en god forretning, er et stort spørgsmål?

Ofte ses det, at de store sportsevents budgetterede omkostninger løber løbsk. Det har bl.a. har vist sig i Sochi anno 2014 og i forbindelse med det kommende VM i
fodbold i Brasilien denne sommer. Derfor er billedet også mere negativt, hvis man isoleret set holder de direkte omkostninger op mod de direkte indtægter. Massive
investeringer i stadions, overnatningsfaciliteter og infrastruktur bliver ikke dækket ind af de direkte indtægter, som stammer fra bl.a. medieaftaler, sponsorer og – i Sochis tilfælde - tilskud fra IOC. Netop derfor er præmissen, at værtsnationen må bevæge sig op i helikopteren og anskue situationen i større målestok.
OriginalsprogDansk
MagasinSport Executive
Udgave nummer2
Sider (fra-til)70-73
Antal sider4
StatusUdgivet - feb. 2014

Emneord

  • Erhvervsliv, handel og økonomi
  • Kenneth Cortsen
  • OL og økonomi
  • events og impact
  • eventøkonomi i sport
  • impact og events i sport
  • sportsevents
  • sportsøkonomi

Citationsformater