Abstract
Artiklen handler om brugen af manualbaserede koncepter i praksis i dagtilbud, og hvordan det at bruge et manualbaseret koncept påvirker børnenes mulige positioner i denne praksis. Vi undersøger i artiklen, hvilke positioner der inkluderes og ekskluderes for børn i manualbaseret pædagogisk praksis i dagtilbud, og hvordan pædagogernes faglige dømmekraft påvirker disse processer.
Artiklen tager udgangspunkt i et mindre kvalitativt forskningsprojekt, der anvender video- og audioobservationer som metode. Teoretisk placerer artiklen sig indenfor et poststrukturalistisk paradigme og trækker tillige på Hannah Arendts teori om dømmekraft (Foucault, 1982, 1988; Arendt, 2003, 2006). Dette muliggør analyser af, hvordan diskursive praksisser former børnenes subjektpositioner i den manualbaserede praksis, samt analyser af, hvordan pædagogernes faglige dømmekraft kommer i spil i disse situationer.
Artiklen tager udgangspunkt i et mindre kvalitativt forskningsprojekt, der anvender video- og audioobservationer som metode. Teoretisk placerer artiklen sig indenfor et poststrukturalistisk paradigme og trækker tillige på Hannah Arendts teori om dømmekraft (Foucault, 1982, 1988; Arendt, 2003, 2006). Dette muliggør analyser af, hvordan diskursive praksisser former børnenes subjektpositioner i den manualbaserede praksis, samt analyser af, hvordan pædagogernes faglige dømmekraft kommer i spil i disse situationer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | UCN PERSPEKTIV |
Udgave nummer | 16 |
Sider (fra-til) | 27-35 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 2446-2977 |
DOI | |
Status | Udgivet - mar. 2025 |
Emneord
- Børn og unge
- Dagtilbud
- Magt
- Manualbaserede programmer
- Pædagogisk dømmekraft