Abstract

Artiklen handler om brugen af manualbaserede koncepter i praksis i dagtilbud, og hvordan det at bruge et manualbaseret koncept påvirker børnenes mulige positioner i denne praksis. Vi undersøger i artiklen, hvilke positioner der inkluderes og ekskluderes for børn i manualbaseret pædagogisk praksis i dagtilbud, og hvordan pædagogernes faglige dømmekraft påvirker disse processer.
Artiklen tager udgangspunkt i et mindre kvalitativt forskningsprojekt, der anvender video- og audioobservationer som metode. Teoretisk placerer artiklen sig indenfor et poststrukturalistisk paradigme og trækker tillige på Hannah Arendts teori om dømmekraft (Foucault, 1982, 1988; Arendt, 2003, 2006). Dette muliggør analyser af, hvordan diskursive praksisser former børnenes subjektpositioner i den manualbaserede praksis, samt analyser af, hvordan pædagogernes faglige dømmekraft kommer i spil i disse situationer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUCN PERSPEKTIV
Udgave nummer16
Sider (fra-til)27-35
Antal sider9
ISSN2446-2977
DOI
StatusUdgivet - mar. 2025

Emneord

  • Børn og unge
  • Dagtilbud
  • Magt
  • Manualbaserede programmer
  • Pædagogisk dømmekraft

Citationsformater