Abstract
Læreplanen Forenklede Fælles Mål for historie lægger op til, at eleverne arbejder mere undersøgende og problemorienteret med kilder. Men hvordan foregår det i praksis? I 2017 gennemførte forskere ved HistorieLab et større aktionsforskningsprojekt med fokus på netop dette spørgsmål, og nu er rapporten klar.
Rapporten “Kan elever arbejde problemorienteret med kilder i historie?” gør rede for aktionsforsknings- og udviklingsprojektet “Elevgenerede læremidler” samt skitserer ideer, forslag og anbefalinger, som kan udledes af de gennemførte aktioner. Som afslutning indeholder rapporten konkrete forslag til, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så elevernes undersøgelses- og metodiske kompetencer styrkes.
Rapporten er relevant for lærere, der underviser i historie og andre kulturfag i grundskolen, studerende på læreruddannelsen med historie som undervisningsfag og for forskere og andre, der interesserer sig for elevernes læreprocesser.
Rapporten “Kan elever arbejde problemorienteret med kilder i historie?” gør rede for aktionsforsknings- og udviklingsprojektet “Elevgenerede læremidler” samt skitserer ideer, forslag og anbefalinger, som kan udledes af de gennemførte aktioner. Som afslutning indeholder rapporten konkrete forslag til, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så elevernes undersøgelses- og metodiske kompetencer styrkes.
Rapporten er relevant for lærere, der underviser i historie og andre kulturfag i grundskolen, studerende på læreruddannelsen med historie som undervisningsfag og for forskere og andre, der interesserer sig for elevernes læreprocesser.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Odense |
---|---|
Forlag | Nationalt Videnscenter for Historie- og Kulturformidling |
Vol/bind | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93663-12-1 |
ISBN (Elektronisk) | 078-87-93663-94-7 |
Status | Udgivet - 2018 |