Kan elever arbejde problemorienteret med kilder i historie?

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

    Abstract

    Læreplanen Forenklede Fælles Mål for historie lægger op til, at eleverne arbejder mere undersøgende og problemorienteret med kilder. Men hvordan foregår det i praksis? I 2017 gennemførte forskere ved HistorieLab et større aktionsforskningsprojekt med fokus på netop dette spørgsmål, og nu er rapporten klar.

    Rapporten “Kan elever arbejde problemorienteret med kilder i historie?” gør rede for aktionsforsknings- og udviklingsprojektet “Elevgenerede læremidler” samt skitserer ideer, forslag og anbefalinger, som kan udledes af de gennemførte aktioner. Som afslutning indeholder rapporten konkrete forslag til, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så elevernes undersøgelses- og metodiske kompetencer styrkes.
    Rapporten er relevant for lærere, der underviser i historie og andre kulturfag i grundskolen, studerende på læreruddannelsen med historie som undervisningsfag og for forskere og andre, der interesserer sig for elevernes læreprocesser.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedOdense
    ForlagNationalt Videnscenter for Historie- og Kulturformidling
    Vol/bind1
    Udgave1
    ISBN (Trykt)978-87-93663-12-1
    ISBN (Elektronisk)078-87-93663-94-7
    StatusUdgivet - 2018

    Citationsformater