Kan man være nærværende, når man er kropsligt fraværende? den positive distance og det fraværende nærvær - erfaringer med samspillet i den virtuelle supervision

Malene Holmgaard Møller, Bente Rubow, Teglborg Pennie, Cathrine Sand Nielsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Coronanedlukningen i 2021 nødvendiggjorde en afprøvning af det virtuelle rum ved supervision på 7. semester valgfaget ’Overgang fra uddannelse til nyuddannet sygeplejerske’.
Gennem etnografiske studier undersøges fordele og udfordringer ved virtuel supervision som didaktisk metode; dette med fokus på selve samspillet i supervisionen.
Artiklen belyser, hvordan det metodiske, det relationelle og det kommunikative samspil mellem supervisand, reflekterende team og supervisor påvirkes i det virtuelle rum. Dette udfoldes efterfølgende ved hjælp af Illeris´ teori om læringens dimensioner og processer.
Konklusionen er, at virtuel supervision som didaktisk metode langt hen ad vejen kan imødekomme essensen af supervision, men at oplevelsen af dette er personafhængig, hvilket har betydning for den enkelte studerendes læring i supervisionen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind33
Udgave nummer3
Sider (fra-til)5-9
Antal sider5
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - sep. 2022

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • overgang fra studerende til nyuddannet
  • supervision
  • sygeplejerskeudannelsen
  • virtuel læring
  • Teknik, ingeniørvidenskab og IT

Citationsformater