Abstract
Coronanedlukningen i 2021 nødvendiggjorde en afprøvning af det virtuelle rum ved supervision på 7. semester valgfaget ’Overgang fra uddannelse til nyuddannet sygeplejerske’.
Gennem etnografiske studier undersøges fordele og udfordringer ved virtuel supervision som didaktisk metode; dette med fokus på selve samspillet i supervisionen.
Artiklen belyser, hvordan det metodiske, det relationelle og det kommunikative samspil mellem supervisand, reflekterende team og supervisor påvirkes i det virtuelle rum. Dette udfoldes efterfølgende ved hjælp af Illeris´ teori om læringens dimensioner og processer.
Konklusionen er, at virtuel supervision som didaktisk metode langt hen ad vejen kan imødekomme essensen af supervision, men at oplevelsen af dette er personafhængig, hvilket har betydning for den enkelte studerendes læring i supervisionen.
Gennem etnografiske studier undersøges fordele og udfordringer ved virtuel supervision som didaktisk metode; dette med fokus på selve samspillet i supervisionen.
Artiklen belyser, hvordan det metodiske, det relationelle og det kommunikative samspil mellem supervisand, reflekterende team og supervisor påvirkes i det virtuelle rum. Dette udfoldes efterfølgende ved hjælp af Illeris´ teori om læringens dimensioner og processer.
Konklusionen er, at virtuel supervision som didaktisk metode langt hen ad vejen kan imødekomme essensen af supervision, men at oplevelsen af dette er personafhængig, hvilket har betydning for den enkelte studerendes læring i supervisionen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 33 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 5-9 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - sep. 2022 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- overgang fra studerende til nyuddannet
- supervision
- sygeplejerskeudannelsen
- virtuel læring
- Teknik, ingeniørvidenskab og IT