Abstract
Videncenter for sprog, læsning og læring gennemførte i 2011 et forsknings- og udviklingsarbejde i samarbejde med lærerne Peter Juhl Andersen og Katrine Thomsen på Bork Havn Efterskole. FOU-arbejdets mål var at undersøge, om unge ordblinde kunne have gavn af undervisning baseret på den australske genrepædagogik. Ordblinde unge har ofte ikke udviklet sikre skrivestrategier gennem grundskolen, og det er lærernes erfaring, at det er vanskeligt at udvikle deres skrivning på efterskolen, sådan at de er klar til den skriftlige afgangseksamen. Derfor var det interessant at undersøge, om denne særligt tilrettelagte undervisningsform kunne give netop denne elevgruppe det stillads, de havde brug for, for at udvikle deres skrivning.
FOU-arbejdet havde en række delmål, men i denne artikel lægges fokus på en beskrivelse af principperne for undervisningen og på en evaluering af, om elevernes skrivning udvikledes. Dette gøres gennem to perspektiver; Dels en analyse af 5 elevtekster, som eleverne skrev før og efter undervisningsforløbet og dels gennem en kondensering af 3 elevinterview, hvor eleverne selv vurderer deres skriveniveau, samt forholder sig til hvilken betydning undervisningen har haft for deres skrivning.
FOU-arbejdet havde en række delmål, men i denne artikel lægges fokus på en beskrivelse af principperne for undervisningen og på en evaluering af, om elevernes skrivning udvikledes. Dette gøres gennem to perspektiver; Dels en analyse af 5 elevtekster, som eleverne skrev før og efter undervisningsforløbet og dels gennem en kondensering af 3 elevinterview, hvor eleverne selv vurderer deres skriveniveau, samt forholder sig til hvilken betydning undervisningen har haft for deres skrivning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Sider | 1-6 |
Antal sider | 6 |
Status | Udgivet - maj 2012 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- genreskrivning
- ordblindhed