Karakterstyrker, mindfulness og bevægelse i børnehave og skole

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen beskriver, hvordan man via arbejdet med karakterstyrker, mindfulness og bevægelsesaktiviteter kan skabe inkluderende læringsmiljøer i børnehave og skole. Kapitlet tager udgangspunkt i forskningsprojektet KaMiBe, som er gennemført på udvalgte børnehaver og skoler i Haderslev Kommune i skoleåret 2015-2016.
Kapitlet redegør for projektets teoretiske forankring og giver eksempler på konkrete aktiviteter inden for mindfulness, bevægelse, herunder yoga, med afsæt i arbejdet med karakterstyrker.
KaMiBe-projektet har vist gode resultater i form af markante forbedringer af det sociale miljø i børnegrupperne. Derudover har børnene opnået bedre kropskontrol og koncentration, fået en øget sprogbevidsthed og en ny samtalekultur, hvor såvel børn som voksne er blevet mere opmærksomme på egne og andres kvaliteter og potentialer. Eller som en lærer i projektet udtrykker det: ”Det flytter fokus fra mig til vi, og at vi alle sammen kan noget særligt. Alle er gode til noget."
OriginalsprogDansk
BogserieKognition & Paedagogik
Vol/bind27
Udgave nummer104
Sider (fra-til)34-47
Antal sider14
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 1 jun. 2017

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater