Abstract
Mentorens uddannelse har stor betydning for mentees fortsatte refleksioner over praksis og på hvorvidt lærere har fokus på elevernes læring. Dårlig mentoring kan i praksis have negativ konsekvens for læreres udvikling og læreprocesser. I Karrierelærer 50+ har målet været at udvikle og kvalificere et mentorkvalificeringsforløb, der kan bidrage til kompetenceudvikling for erfarne etablerede lærere i et konstruktivt samspil med understøttelse af nye lærere, samtidig med at arbejdsglæden udvikles og bevares hos de erfarne lærere - og i den sammenhæng at identificere udfordringerne ved dette. I modsætning til Herning Kommunes to første karrierelærerprojekter har der i dette projekt først og fremmest været fokus på de erfarne lærere.
Der er meget, der peger i retning af, at kurset har haft betydning for deltagernes professionelle udvikling og dermed bidraget til udvikling af deltagernes professionelle identitet og deres pædagogiske praksis. Deltagerne har oplevet bevidstgørelse af eget virke og øget refleksion over egen praksis. Kurset har haft betydning for deltagernes egen undervisning og deres undervisnings-relaterede opgaver, alt sammen noget, der kan have betydning for øget jobtilfredshed, og som på sigt evt. kan betyde fastholdelse af lærerne. Deltagerne har været meget tilfredse med, at netop de, som 50+, har fået en særlig mulighed for opkvalificering. En tilfredshed som kan være med til at modarbejde karrierefrustration.
Samtidig har deltagerne ændret deres holdning til og forståelse af mentorrollen; til en person, der faciliterer og støtter refleksion over undervisning. En forståelse der kan have stor betydning for nye læreres professionelle udvikling. Derudover har deltagenre også fået en forståelse af mentor-rollens betydning i et organisationsperspektiv.
Der er meget, der peger i retning af, at kurset har haft betydning for deltagernes professionelle udvikling og dermed bidraget til udvikling af deltagernes professionelle identitet og deres pædagogiske praksis. Deltagerne har oplevet bevidstgørelse af eget virke og øget refleksion over egen praksis. Kurset har haft betydning for deltagernes egen undervisning og deres undervisnings-relaterede opgaver, alt sammen noget, der kan have betydning for øget jobtilfredshed, og som på sigt evt. kan betyde fastholdelse af lærerne. Deltagerne har været meget tilfredse med, at netop de, som 50+, har fået en særlig mulighed for opkvalificering. En tilfredshed som kan være med til at modarbejde karrierefrustration.
Samtidig har deltagerne ændret deres holdning til og forståelse af mentorrollen; til en person, der faciliterer og støtter refleksion over undervisning. En forståelse der kan have stor betydning for nye læreres professionelle udvikling. Derudover har deltagenre også fået en forståelse af mentor-rollens betydning i et organisationsperspektiv.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 42 |
---|---|
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- professionsdidaktik
- mentorfunktion
- mentorordning
- mentoruddannelse
- professionel udvikling
- vitalisering
- læring
- fortsat professionel udvikling