Abstract
I Randers samarbejdede STX, HHX og HTX med Studievalg Danmark og VIA University College om et treårigt regionsstøttet projekt om karrierelæring i fagene i perioden 2018-2020. Vi har på den baggrund høstet en del erfaringer med, hvordan man kan anskue arbejdet med karrierelæring på de gymnasiale ungdomsuddannelser. I projektet deltager engelsk-, samfundsfag-, dansk- og matematiklærere og studievejledere fra de tre uddannelsesinstitutioner samt en repræsentant fra Studievalg Danmark. I faggrupperne arbejder deltagerne ud fra en metode, vi har kaldt ‘internt ledede forskningscirkler’. Forskningscirkel som metode er udviklet i 1970’erne i Sverige af Karl-Axel Nilsson med relation til svensk folkeoplysningstradition og studiecirkler, som var grupper med et oplysnings- og dannelsesformål (Persson 2009). Det handler om at sætte forskning og praksis i samspil på nye måder, en demokratisering af uddannelse og forskning/videnskabelse og empowerment af deltagerne. I lyset af forskellige teoretiske perspektiver formidler nærværende artikel således refleksioner og resultater fra udviklingsarbejdet og arbejdet i de internt ledede forskningscirkler knyttet til projektet. Afsluttende sætter vi et fremtidigt blik i spil i forhold til at implementere karrierelæring i gymnasieskoler.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Gymnasiepædagogik |
Udgave nummer | 118 |
Sider (fra-til) | 7-28 |
Antal sider | 22 |
ISSN | 1399-6096 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- karrierelæring