Karrierelæring, vejledning og profession: Et studie af udviklingen af uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledningen i udskolingen med udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet “Udsyn i udskolingen”

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

I denne artikel præsenterer jeg hovedpunkterne i min ph.d.-afhandling. Jeg har i afhandlingen stillet følgende forskningsspørgsmål:

Hvordan udvikles vejledningen i udskolingen i disse år, hvordan kan fremkomsten af karrierelæring forstås, og hvilken betydning har det for professionsudvikling?

Gennem min afhandling har jeg søgt at besvare dette overordnede forsk­ningsspørgsmål gennem to empiriske spørgsmål:
-Hvilken betydning får karrierelærings-tilgangen for vejledningen?
-Hvilke professionelle er det, der skal udvikles, og hvad er det for en forståelse af professionsudvikling?

Afhandlingen baserer sig på et ph.d.­forløb finansieret af midler fra Fremfærd – et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked, Børne­ og Undervisningsministeriet, Aarhus Univer­sitet og VIA University College
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind19
Udgave nummer37
Sider (fra-til)154-157
Antal sider4
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 29 apr. 2024

Emneord

  • vejledning
  • erhvervsvejledning
  • karrierevejledning
  • uddannelsesvejledning
  • folkeskolen
  • udskoling

Citationsformater