Abstract
I denne artikel præsenterer jeg hovedpunkterne i min ph.d.-afhandling. Jeg har i afhandlingen stillet følgende forskningsspørgsmål:
Hvordan udvikles vejledningen i udskolingen i disse år, hvordan kan fremkomsten af karrierelæring forstås, og hvilken betydning har det for professionsudvikling?
Gennem min afhandling har jeg søgt at besvare dette overordnede forskningsspørgsmål gennem to empiriske spørgsmål:
-Hvilken betydning får karrierelærings-tilgangen for vejledningen?
-Hvilke professionelle er det, der skal udvikles, og hvad er det for en forståelse af professionsudvikling?
Afhandlingen baserer sig på et ph.d.forløb finansieret af midler fra Fremfærd – et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked, Børne og Undervisningsministeriet, Aarhus Universitet og VIA University College
Hvordan udvikles vejledningen i udskolingen i disse år, hvordan kan fremkomsten af karrierelæring forstås, og hvilken betydning har det for professionsudvikling?
Gennem min afhandling har jeg søgt at besvare dette overordnede forskningsspørgsmål gennem to empiriske spørgsmål:
-Hvilken betydning får karrierelærings-tilgangen for vejledningen?
-Hvilke professionelle er det, der skal udvikles, og hvad er det for en forståelse af professionsudvikling?
Afhandlingen baserer sig på et ph.d.forløb finansieret af midler fra Fremfærd – et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked, Børne og Undervisningsministeriet, Aarhus Universitet og VIA University College
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 19 |
Udgave nummer | 37 |
Sider (fra-til) | 154-157 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Udgivet - 29 apr. 2024 |
Emneord
- vejledning
- erhvervsvejledning
- karrierevejledning
- uddannelsesvejledning
- folkeskolen
- udskoling