Karrierelæringsperspektiv på IBO

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

I udskolingsklasser i hele Danmark arbejdes der med at kvalificere de unges valg af uddannelse og job. Dette gøres bl.a. gennem brobygning og brobygningsrelaterede aktiviteter. I 2017 afsluttede jeg en opsamling og evaluering af, hvordan man på nogle efterskoler har arbejdet med at ny- og gentænke brobygning og de brobygningsrelaterede aktiviteter. Flere efterskoler forsøger at få brobygningen til at hænge bedre sammen med den undervisning og vejledning, som eleverne får under efterskoleopholdet, og de forsøger at organisere og kvalificere brobygningen, så den passer bedre ind i skolernes hverdag og årshjul (Jensen 2017a). IBO (Innovations Brobygnings Opgave) modellen er på nogle efterskoler en del af nytænkningen. Skoler har arbejdet med IBO modellen enten som alternativ til brobygning eller som et supplement. Det ’nye’ ved IBO modellen er bl.a. at eleverne har arbejdet med autentiske problemstillinger i en praksissammenhæng. Men hvordan bidrager det til kvalificering af de unges valg af uddannelse og job?

For at forstå IBO modellen i et karrierelæringsperspektiv vil jeg i det følgende kort se nærmere på konteksten: Hvordan kan man forstå de unges karrierevalg i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse? Og dernæst vil jeg se nærmere på den læringsorienterede tilgang til uddannelses- og erhvervsvejledning, og på hvordan vi gennem særlige læringsrum og spørgsmål kan sikre, at de unge har mulighed for at foretage selvstændige refleksioner og dermed træne deres valgkompetencer.
OriginalsprogDansk
TitelIBO-modellen : Innovations-brobygnings-opgaven
RedaktørerKarin Skjøth
Antal sider11
Publikationsdatookt. 2018
Sider39-50
ISBN (Trykt)978-87-970-7280-6
StatusUdgivet - okt. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater