Kategorisering af digitale læremidler: En undersøgelse af didaktiske, digitale læremidlers karakteristika

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskningpeer review

Abstract

Denne rapport udgør et bud på kategorisering af didaktiske, digitale læremidler med fokus på læremidlernes didaktiske potentiale. Vi opererer med fire kategorier af didaktiske læremidler: trænende, formidlende, stilladserende og professionssimulerende. Hver af disse fire kategorier er operationaliseret i
seks parametre, hvilket muliggør en nuanceret scoring af læremidlernes didaktiske potentiale i forhold til alle fire kategorier. Ydermere identificerer vi, hvilke fag det enkelte læremiddel er rettet mod, og bestemmer dets type ud fra en skelnen mellem portaler, systemer, forløb og supplerende materialer.

Disse scoringer danner grundlag for analyser af udbredelsen af træk fra de fire didaktiske kategorier på tværs af læremidler, analyser af fagenes læremiddelprofil og analyser opdelt på de trin, skolens undervisning er inddelt i (indskoling, mellemtrin, overbygning). Desuden giver disse data mulighed for at
identificere mønstre i forhold til, hvordan kategorierne forholder sig til hinanden på tværs af læremidler; fx ser vi på sammenhænge mellem scorerne på de forskellige kategorier.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedOdense
ForlagLæremiddel.dk
Udgave2
Antal sider65
ISBN (Elektronisk)978-87-998860-8-1
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater