Abstract
I danskfaget skal eleverne bruge kilder som elementer i de brugstekster, de selv skriver, og til belysning af emne- og problemstillinger, de undersøger. Og de kan bruge ældre fiktive tekster som kilder til indsigt i en fremmed tid.
Bogen giver mange eksempler på, hvordan læreren kan undervise eleverne i at søge og vælge kilder og bruge det, de finder, i deres eget arbejde med tekster. Sigtet er, at eleverne bliver kildebrugere, der er bevidste om, hvem der fortæller dem noget og med hvilken hensigt.
Kildebrug i dansk handler om kildetyper og undervisning i brug af kilder. Der er hentet inspiration fra både historiefaget og en journalistisk vinkel på kilder. Det giver god mulighed for at styrke tekstarbejdet i danskfaget og for samarbejde med andre fag om undervisning i brug af kilder.
Bogen giver mange eksempler på, hvordan læreren kan undervise eleverne i at søge og vælge kilder og bruge det, de finder, i deres eget arbejde med tekster. Sigtet er, at eleverne bliver kildebrugere, der er bevidste om, hvem der fortæller dem noget og med hvilken hensigt.
Kildebrug i dansk handler om kildetyper og undervisning i brug af kilder. Der er hentet inspiration fra både historiefaget og en journalistisk vinkel på kilder. Det giver god mulighed for at styrke tekstarbejdet i danskfaget og for samarbejde med andre fag om undervisning i brug af kilder.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
---|---|
ISBN (Trykt) | 9788702330724 |
Status | Udgivet - 16 jun. 2022 |