Klasseledelse i værkstedet: En narrativ tilgang til designprocesser for at skabe en inkluderende klassekultur

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Dette kapitel vil fokusere på, hvordan en inkluderende didaktik i værkstedsfag tager hensyn såvel til den enkelte elevs kompetencer som til et fagligt socialt fællesskab i klassen. Jeg vil med narrativ teori angive muligheder for en værkstedsdidaktik, hvor elevens håndværksmæssige handlinger og æstetiske udtryk inddrages i lærerens didaktiske refleksioner. Udgangspunktet er en anerkendende klassekultur og en forståelse af, at elevens delagtighed fører til positivt selvbillede og motivation. Afslutningsvis ser jeg på, hvordan værkstedet som fysisk rum danner ramme, muligheder og begrænsninger for alktiviteterne i undervisningen
    OriginalsprogDansk
    TitelKlasseledelse og fag : at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg
    RedaktørerMaria-Christina Secher Schmidt
    Antal sider16
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo
    Publikationsdato2011
    Sider219-235
    ISBN (Trykt)978-87-7281-582-4
    StatusUdgivet - 2011
    NavnUndervisning og læring

    Citationsformater