Klasserummets observationer

Martin Blok Johansen, Peter Østergaard Andersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen peger på, at klasserum fungerer som et selvfølgeligt vilkår for at drive skole. Klasserummet kan imidlertid betragtes som en kulturelt skabt betydningsfuld social organisation, der fremmer bestemte former for samvær og læring, og som samtidig udelukker andre. Det giver mulighed for og kræver villighed til at indgå i komplekse sociale processer, som det er vanskeligt for elever og måske især for lærere – ud fra hver deres perspektiver
– at få øje på. Artiklens grundlæggende spørgsmål er, hvorvidt og hvordan det er muligt at bryde med klassen som selvfølgelighed ved at blive mere opmærksom på at observere, hvad der foregår i den.
OriginalsprogDansk
Titel10 døre til klasserummet
RedaktørerMartin Blok Johansen
Antal sider17
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2019
Sider15-31
ISBN (Trykt)9788750053781
StatusUdgivet - 2019
NavnDidaktikserien

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater