Kliniske retningslinjer - brobygning mellem forskning og klinisk praksis

Mette Braad, Siri Voldbjerg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Sygeplejerskeuddannelsen har ansvar for at uddanne sygeplejersker til at arbejde i en evidensbaseret praksis, hvor kliniske retningslinjer inddrages som en del af den kliniske beslutningsproces. På Sygeplejerskeuddannelsen Aalborg udbydes et valgfag på modul 13 med fokus på kliniske retningslinjer med det formål at give indblik i og respekt for kliniske retningslinjers relevans for klinisk praksis. Valgfaget er bygget op som et forløb, der afspejler de trin, der er i udviklingen af en klinisk retningslinje. Valgfagets tilrettelæggelse skærper de studerendes evne til kritisk refleksion og problemløsning, ligesom det er med til at plante spirende frø for den videre udvikling af sygeplejen i klinisk praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Udgave nummer1
Sider (fra-til)21-24
Antal sider4
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - jan. 2013

Emneord

  • sygeplejerskeuddannelsen
  • kliniske retningslinjer
  • læring
  • samarbejde
  • sygeplejestuderende
  • valgfag

Citationsformater