Know your place: Undersøgelsen af brandidentiteten i en sammenlagt turistdestination

Anna Hammershøy, Dennis Grauslund

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet fokuserer på destinationsbranding og brandidentiteten i Frederikshavn Kommune. I 2013 blev Skagen, Frederikshavn og Sæby sammenlagt under ét Destination Management Organisation (DMO). Vores forståelse af Godt Købmandskab er værdiskabelse for Frederikshavn Kommunes økonomi gennem den gode turistoplevelse. Tidligere studier viser, at turistaktørernes enighed om destinationens brandidentitet fører til en stærkere brand, bedre turistoplevelse og større omsætning. Med udgangspunktet i brandidentitet og sense of placeteori, anvender vi en kvalitativ undersøgelse af 20 større turistaktører i tre byer, Skagen, Frederikshavn og Sæby, samt analyse af relevante markedsføringsmaterialer. Formålet er at undersøge aktørernes og DMO’ens italesættelse af destinationens brandidentitet. Resultaterne peger på mangelfuldt samarbejde og fælles brandidentitet mellem de tre byer, som resulterer i uudnyttet potentiale for effektiv co-branding og Godt Købmandskab. Praktiske implikationer for Frederikshavn Kommune og andre destinationer i Danmark er præsenteret.
OriginalsprogDansk
TitelGodt Købmandskab i det 21. århundrede
RedaktørerKenneth Holm Cortsen, Michael Fast
Antal sider23
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdatodec. 2020
Sider275-297
Kapitel10
ISBN (Elektronisk)978-87-7210-722-6
StatusUdgivet - dec. 2020
NavnExCITe-serien
Nummer11
ISSN2245-3121

Emneord

  • Erhvervsliv, handel og økonomi

Citationsformater