Kohærens og professionel identitet. Et begrebsapparat, som kan styrke professionsuddannelser?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Det er en vedvarende udfordring for professionsuddannelser at skabe meningsfulde sammenhænge i veksel-uddannelser, hvor kundskabsindholdet er heterogent og trækker på forskellige videnskabelige discipliner. Med afsæt i kohærensbegrebet diskuterer artiklen, hvordan professionsuddannelser kan styrke de studerendes professionelle udvikling ved at arbejde med uddannelsessammenhæng. Artiklens perspektiv er, at kompleksiteten i professionsuddannelserne ikke kan eller bør ophæves; i stedet skal uddannelsen bringe forskellighederne respektfuldt i samspil og derigennem understøtte de studerendes egen skabelse af mening i de modsætningsfyldte sammenhænge.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind19
Udgave nummer36
Sider (fra-til)6-15
Antal sider10
ISSN2446-0273
DOI
StatusUdgivet - 15 aug. 2023

Emneord

  • professionsuddannelser
  • professionsidentitet
  • kohærensforskning
  • professionel identitet

Citationsformater