Kohærens og professionel identitet. Et begrebsapparat, som kan styrke professionsuddannelser?

Thomas Iskov, Kåre Heggen, Johanne Grøndahl Glavind, Vibeke Røn Noer

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Det er en vedvarende udfordring for professionsuddannelser at skabe meningsfulde sammenhænge i veksel-uddannelser, hvor kundskabsindholdet er heterogent og trækker på forskellige videnskabelige discipliner. Med afsæt i kohærensbegrebet diskuterer artiklen, hvordan professionsuddannelser kan styrke de studerendes professionelle udvikling ved at arbejde med uddannelsessammenhæng. Artiklens perspektiv er, at kompleksiteten i professionsuddannelserne ikke kan eller bør ophæves; i stedet skal uddannelsen bringe forskellighederne respektfuldt i samspil og derigennem understøtte de studerendes egen skabelse af mening i de modsætningsfyldte sammenhænge.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
    Vol/bind19
    Udgave nummer36
    Sider (fra-til)6-15
    Antal sider10
    ISSN2446-0273
    DOI
    StatusUdgivet - 15 aug. 2023

    Emneord

    • professionsuddannelser
    • professionsidentitet
    • kohærensforskning
    • professionel identitet

    Citationsformater