Kollegial vejledning

Britta Vejen, Eva Kragh, Vibeke Elisabeth Petersen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Matematikvejledere i folkeskolen står over for mange forskelligartede opgaver. Vejlederen skal bl.a. være faglig formidler, ekspert og inspirator for kolleger. Han/hun skal være proceskonsulent i forhold til at hjælpe kolleger til at implementere pædagogiske tiltag, som de finder mere eller mindre meningsfulde, og støtte dem i at udvikle og reflektere over egen undervisningspraksis. Og endelig skal han/hun indgå i og lede samarbejdsprocesser med kolleger i faggruppen og sammen med dem løse både administrative og udviklingsmæssige opgaver i relation til undervisning, didaktiske spørgsmål m.m. I dette kapitel præsenterer vi ovenstående tre perspektiver på matematikvejlederens funktion. Vi prøver også at indkredse, hvordan man kan vejlede, og hvordan man fx kan være ambassadør for faglig udvikling i matematik uden at blive arbejdsgiver for sine kolleger. Til slut ser vi på betydningen af den vejledningskultur, som skolen har udviklet, på ledelsens rolle for matematikvejlederens virke og på betydningen af kollegial sparring. Artiklen er således inddelt i fire større afsnit, der hænger sammen, men som også kan læses selvstændigt
    OriginalsprogDansk
    TitelHåndbog om matematik i grundskolen : læring, undervisning og vejledning
    RedaktørerJette B. Rosenberg, Peter Weng, Michael Wahl Andersen
    Antal sider22
    ForlagDansk Psykologisk Forlag
    Publikationsdato2013
    ISBN (Trykt)978-87-7706-761-7
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • vejledning
    • kollegial vejledning
    • matematikundervisning

    Citationsformater